«

»

ag. 25

Defensant el dret a la mobilitat al Garraf




Fa unes setmanes el Secretari de Mobilitat de la Generalitat ens presentava l’Estudi de millora del transport públic al Garraf, fruit d’una demanda que el Consell Comarcal del Garraf va plantejar al govern de la Generalitat de Catalunya des del principi d’aquest mandat. El nou estudi es centra principalment a la xarxa d’autobusos i en millores a les infraestructures ferroviàriesEn aquesta línia de treball, cal recordar que el Pla d’actuació Comarcal 2011/2015 planteja precisament defensar el dret a la mobilitat com element cabdal per al desenvolupament i la qualitat de vida. Per això, vam plantejarexercir des del Consell Comarcal el paper de reflexió, planificació i reivindicació d’aquestes millores.
Recollíem així la demanda de la ciutadania, de sectors econòmics i socials o d’òrganscom el Consell de la Gent Gran; organismes que han vingut reclamant una millora dels serveis de transportLa demanda d’un nou estudi no partia de zero, ja que el Pla de millora de transports de l’any 2009 va permetre implantar algunes actuacions com el servei d’autobusos directes a Barcelona o la millora de les connexions amb l’Alt Penedès entre d’altres. La crisi i les retallades van deixar aparcat aquell Pla. Des de llavors, el Consell Comarcal hem liderat la reivindicació per una millora de la mobilitat: a través d’entrevistes amb tècnics i representats polítics, trobades amb els municipis, seguiment i al·legacions als plans i programes d’infraestructures i serveis, reunions del Consell d’Alcaldies, mocions al Ple comarcal o impulsant campanyes ciutadanes,iniciatives totes elles que tenen com a front comú reclamar un millor tracte.
L’estudi que ara s’ha presentat no resol totes reivindicacions, però sí que posa fil a l’agulla en alguns aspectes que havien quedat al calaix: la millora dels accessos als centres sanitaris, millora de connexions amb les altres capitals del Penedès, connexions amb Tarragona, o la millora de la informació i comunicació dels serveis. Conscients de l’actual moment, compartim la necessitat de realitzar una planificació realista que permeti optimitzar la xarxa actual, aquesta ha estat una premissa en el treball que el Consell Comarcalla Generalitat i els sis municipis hem compartit durant aquest any.
La comarca doncs, tindrà ben properament nous serveis reivindicats des de fa anys: un servei interurbà entre Vilanova i la Geltrú i Cubelles fins a Tarragona sense transbordamentsel servei de bus entre Cubelles i Vilanova i la Geltrú amb l’Hospital de Sant Camil, evitant transbordaments als ciutadans de Cubelles i Cunit, o la incorporaciódurant l’any 2015 dels serveis directes a Barcelona, des de Sitges i Sant Pere de Ribes, a la xarxa exprés.cat d’altes prestacions, o bé el compromís d’estudi de millores a la línia Vilanova – Vilafranca i d’una línia entre Vilanova i la Geltrú i Manresa per reforçar l’Eix Diagonal que s’ha convertit en una oportunitat pel desenvolupament i les relacions entre les nostres comarques.
L’estudi també es fixa en demandes concretes, com modificacions a la línia entre Les Roquetes – Sitges o la línia entre Sitges i Vilafranca per Olivella, amb un servei a la demanda o bé millorar els accessos als polígons en el marc del Pacte Industrial de la Regió Metropolitana, a on la diagnosi realitzada deixava el Garraf amb importants dèficits a corregiro bé, i a mitjà termini, l’edició d’una guia i plànol unificat del transport a la nostra comarca, un element bàsic per a la ciutadania i els visitants que encara avui no tenim.
El nou estudi també contempla millores a la xarxa ferroviària com ara la connexió amb els nous serveis des del Garraf a les Rodalies del Camp de Tarragona, o bé actuacions sobre les infraestructures com la catenària, els enclavaments electrònics o la substitució de travesses. Tot i això, l’estudi no aborda les qüestions que continuem patim com a greuge al Garraf i al Penedès: uns peatges injustos i unes zones tarifàries que penalitzen la segona corona metropolitana sense tenir en compte l’aposta per un model de mobilitatmés sostenible, des del punt de vista socioeconòmic i ambiental.
Des del Consell Comarcal seguirem de ben a prop la posada en marxa d’aquestes actuacions, agraint d’entrada que la Generalitat ens hagi escoltat en alguna de les nostres demandes. En l’elaboració d’aquest estudi cal destacar d’una banda el treball en forma de cooperació entre el Consell Comarcal i els Ajuntaments, com també, que a petició del territori es realitza per primer cop un estudi unificat de les necessitats en matèria de mobilitat del Garraf i l’Alt i Baix Penedès, amb qui compartim demandes i problemàtiques històriques. Per això seguirem reivindicant i denunciant les millores per a una xarxa ferroviària gens fiable i per uns peatges justos que siguin elements per a la gestió de la mobilitat. El nostre dret a la mobilitat ha de passar per garantir l’equitat territorial, la millora de la connectivitat i la qualitat de vida, amb aquests elements hem d’ajudar també a consolidar un nou model territorial i econòmic pel Garraf.
Juan Luis Ruiz
President del Consell Comarcal del Garraf

Article publicat al Diari de Vilanova 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *